• انتشار : 1402/06/11
  • نویسنده : گُلاتور
  • 1826

انتخاب خاک برای نگهداری گل و گیاهان از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که خاک مناسب یکی از اصلی ترین نیازهای گیاهان به شمار می آید؛ بنابراین باید خاکی را تهیه کنیم که هم متناسب با نوع گیاه باشد و هم مواد مغذی مورد نیاز آن را فراهم کند.


انواع خاک مناسب برای گل و گیاهان

خاک های مناسب برای گل و گیاه آپارتمانی باید دارای زهکشی مناسبی باشد زیرا کمک می کند تا خاک گلدان سبک باشد، در اینصورت آب می تواند از منافذ پایینی گلدان خارج شود. گیاهان آپارتمانی نیاز به بستری دارند که مواد مغذی را برایشان فراهم کند، این بستر از انواع خاک فراهم می شود که می تواند به صورت تکی یا ترکیبی از انواع آن باشد. انواع مختلفی از خاک مناسب برای گل و گیاهان وجود دارد که از رایج ترین انواع می توان به موارد زیر اشاره کرد:


خاک برگ برای گیاهان زینتی


خاک برگ برای گیاهان آپارتمانی


خاک برگ که از بقایای فاسد شده برگ گیاهان و درختان حاصل می گردد رایج ترین نوع خاک برای گلدانهاست. این نوع خاک ارزش غذایی بالایی ندارد و بیشتر برای سبک سازی خاک گلدان مورد استفاده قرار می گیرد. باید در کنار خاک برگ از مواد دیگری نیز در ترکیب خاک استفاده شود تا بتواند مواد مغذی مورد نیاز گیاه را فراهم کند، می توانید در ترکیب با خاک باغچه و ورمی کمپوست و یا کود پوسیده حیوانی از خاک برگ استفاده کنید. تهیه خاک مناسب برخی گیاهان مانند گل ارکیده نیاز به تخصص دارد و فردی که دارای تخصص نباشد نمی تواند آن را بسازد و باید آن را از فروشگاه های خاک تهیه نماید.


خاک ماسه ای یا شنی برای گیاهان آپارتمانی

از خرد شدن سنگ های سیلیسی بدون آهک در رودخانه ماسه به دست می آید؛ نمی توان خاک ماسه ای را به تنهایی برای کاشت گیاهان آپارتمانی به کار برد چرا که مواد مغذی مورد نیاز گیاه را تامین نمی کند و خاک فقیری به شمار می آید. همچنین قابلیت نگهداری آب در خاک ماسه ای نیز کم بوده و بیشتر آب را از دست می دهد، با این وجود همین خاصیت آن سبب شده تا ترکیب مهمی در خاک باشد. برای استفاده از خاک شنی برای گل و گیاهان زینتی حتما آن را بشویید تا از تمیز بودن آن مطمئن شوید؛ از ماسه بیشتر به عنوان بستری برای قلمه زدن گیاهان استفاده می شود. یکی از گیاهانی که تهیه خاک ماسه ای برای آن نیاز به تخصص دارد، کاکتوس ها می باشند که خاک آن باید دارای زهکشی بالا باشد، چون کاکتوس ها علاقه ای به رطوبت ندارند بنابراین اگر تخصص کافی برای تهیه خاک آن ندارید خاک مخصوص را از فروشگاه ها خریداری نمایید.


خاک ماسه ای یا شنی


پیت ماس برای گیاهان گلدار

پیت یا تورب یکی از بهترین نوع خاک برای گیاهان آپارتمانی است که از بقایای خزه ای به نام اسفاگنوم، جلبک ها و برگ های پوسیده به دست می آید. این نوع خاک گلدانی دارای دانه های درشت و رنگ سیاه می باشد وجود این دانه های درشت سبب زهکشی بالای آن می گردد که به عنوان سبک نمودن خاک نیز مورد استفاده قرار می گیرد. پیت ماس را می توان به خاک های قلیای اضافه کرد تا اسیدی شوند و همچنین می توانید آن‌ را با یک قیمت مناسب و به صرفه تهیه نمایید. تهیه خاک برای گل بنفشه آفریقایی نیز به تخصص نیاز دارد، خاک آن باید دارای زهکشی باشد و کمی رطوبت را در خود نگه دارد. ترکیبی از یک تا دو قسمت پیت ماس، یک قسمت پرلیت و یک قسمت ورمی کولیت برای آن مناسب است که می توانید آنها را از فروشگاه ها تهیه و ترکیب نمایید.


خاک لیمونی برای گل و گیاهان آپارتمانی

خاک لومی یکی از پرکاربرد ترین خاک ها برای گیاهان آپارتمانی به شمار می رود که از ترکیب شن و ماسه هر کدام ۵۰ درصد، ۴۰ درصد سیلت و ۱۰ درصد خاک رس به دست می آید. بهتر است این خاک را برای گیاهان آپارتمانی با نیاز آبی متوسط استفاده نمایید، همچنین به دلیل تخلخل بالا و مقاومت در برابر فرسایش مورد استفاده در باغبانی و کشاورزی نیز می باشد.


خاک لومی


ورمی کمپوست، از بهترین ترکیبات در خاک های گلدانی

ورمی کمپوست یک کود مغذی و بی بو می باشد اما نمی تواند به تنهایی به عنوان خاک بستر گیاهان آپارتمانی مورد استفاده قرار گیرد. ترکیب بسیار سبک آن سبب شده تا آب زیادی را در خود نگه دارد. با دارا بودن مواد مغذی مانند روی، مس، آهن و منگنز موجب تقویت رشد گیاه شده و نیز کمک کننده به فرایند ریشه زایی و رشد قلمه ها می باشد.

پتوس ابلق از جمله گیاهان آپارتمانیست که تا حدود زیادی به ورمی کمپوست نیاز دارد و به دلیل خزنده بودن و رشد زیاد ساقه، باید خاک آن بسیار مغذی باشد. اگر تخصص دارید می توانید دو واحد شن تمیز و بدون خاک، یک واحد پیت ماس، یک واحد خاک برگ پوسیده یا کمپوست و مقداری کود را برای بستر مناسب پتوس باهم مخلوط نمایید.


ورمی کمپوست


خاک پرلیت برای گلدان گیاهان زینتی

یکی دیگر از موادی که در تهیه خاک گلدان به کار می رود پرلیت می باشد که از سنگ های آتشفشانی و دراعماق زمین به دست می آید و رنگ سفید دارد. پرلیت یک ترکیب سبک و بدون مواد مغذی است و نباید آن را به تنهایی به عنوان بستر گل و گیاه آپارتمانی به کاربرد، پرلیت را باید در ترکیب با سایر خاک ها جهت بالا بردن رطوبت و زهکشی استفاده کرد. علاوه بر این، پرلیت تبادل هوایی و گازی را در خاک بالا می برد و سبب تمیز ماندن و استریل خاک می شود و به دلیل سفید بودن رنگ آن دارای خاصیت عایق بودن در برابر نور خورشید نیز می باشد.


کوکوپیت مناسب گیاهان آپارتمانی

کوکوپیت از الیاف پوست درخت نارگیل تهیه می شود و مناسب برای گل و گیاهان زینتی می باشد. نسبت به بقیه خاک ها قیمت بالایی دارد اما نمی توان آن را به تنهایی استفاده کرد چون مواد مغذی آن به اندازه ای نیست که  رشد گیاه را تامین کند. خاک کوکوپیت بهترین انتخاب برای تنفس کردن گیاهان است و آب و رطوبت زیادی را جذب و حفظ می کند، همچنین در ترکیب با خاک ورمی، کمپوست، پرلیت و پیت ماس بهترین بستر را ارائه می کند.


کوکوپیت برای گیاهان آپارتمانی


خاک رسی برای گیاهان آپارتمانی

جذب آب در خاک رس بالا ولی نفوذپذیری کمی دارد و با جذب آب خاک فشرده شده و مانع از گسترش ریشه می شود. همچنین در ترکیب خاک رس مواد معدنی مانند کلسیم و پتاسیم زیاد بوده ولی مواد آلی آن کم می باشد، بنابراین خاک رس سبب سنگینی بستر شده و نباید از آن برای ترکیب خاک گیاهانی که به زهکشی بالا نیاز دارند استفاده شود. سانسوریا، دیفن باخیا و زامیفولیا از گیاهان آپارتمانی به شمار می آیند که نمی توان برای آن ها از خاک رسی استفاده نمود و خاک مخصوص به خود را نیاز دارند.


هوموس برای گلدان گل آپارتمانی

یک ترکیب شیمیایی بوده که از بقایای گیاهان و جانداران روی خاک به وجود می آید. هوموس به عنوان یک کود آلی در ترکیب با سایر خاک ها مورد استفاده قرار می گیرد و نباید آن را به تنهایی به کار گرفت؛ سبب تقویت و رشد بهتر گیاه می شود.

محصولات مرتبط


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید