• انتشار : 1402/02/25
  • نویسنده : گلاتور
  • 459

استفاده از انواع مختلف گل و گیاهان آپارتمانی که تنوع زیادی نیز دارند در بین عموم شایع می باشد، جالب است بدانید بعضی از آن ها سمی هستند که باید آنها را شناسایی کنید و در دسترس کودکان و یا حیوانات قرار ندهید، زیرا ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

ما برای جذاب کردن دکوراسیون و همچنین تصفیه هوای محیط از گل ها و گیاهان استفاده می‌ کنیم اما لازم است پیش از انتخاب شناخت دقیقی از آنها داشته باشیم و گیاهان آپارتمانی سمی را بشناسیم. هنگام خرید گیاهان زینتی در اکثر مواقع فروشنده ها به شما نمی گویند که این گیاه سمی است، بنابراین بهترین کار این است که پیش از اقدام به خرید اطلاعات کافی راجع به گیاه مورد نظر را از طرق مختلف کسب کنید تا مبادا برای شما مشکل ساز شود. در ادامه با ما همراه باشید که به بررسی گیاهان آپارتمانی سمی رایج و معرفی آنها بپردازیم.


گیاهان آپارتمانی سمی

سانسوریا: از گیاهان قابل توجهی که به طور معمول در هر خانه ایرانی یافت می شود می توان به سانسوریا اشاره کرد به این دلیل که این گیاه زیبا مقاومت بالایی داشته و همچنین جذابیت محیط را دوچندان می‌ کند. از طرف دیگر سانسوریا جزء بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا می باشد و به همین دلیل است که طرفداران زیادی دارد. بعضی از افراد معتقد هستند که این گیاه آپارتمانی نماد خوشبختی بوده و استفاده از آن سبب جذب حال خوب برای محیط می گردد، اما متاسفانه باید گفت که همه انواع این گیاه در بین گیاهان سمی قرار دارند.

•      علائم مسمومیت در انسان: تهوع و استفراغ، درد فک و دهان.

•      علائم مسمومیت در حیوانات: تهوع و استفراغ، بالا رفتن میزان ترشح بزاق، اسهال و درد شدید.

در صورت بروز علائم ذکر شده در انسان باید به درمانگاه مراجعه نمود، اما توجه داشته باشید که علائم چنانچه خفیف باشند بعد از گذشت مدت زمانی برطرف می شوند.


گیاهان آپارتمانی سمی


پتوس: پتوس یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی سمی است که در اکثر خانه ها یافت می شود، این گیاه به دلیل نگهداری آسان و مقاومت بالایی که در برابر عوامل مختلف محیطی دارد، هر کسی را علاقمند به نگهداری و مراقبت از آن میکند. زیبایی گیاه آپارتمانی پتوس هر فردی را به خود جذب می کند، اما باید بدانید که اگر در منزل خود کودکان زیر هفت سال دارید بهتر است که آن را در دسترس خردسالان قرار ندهید؛ کلسیم نامحلول موجود در آن به عنوان عنصر خطر شناخته می شود.

•      علائم مسمومیت در انسان: سوزش در نواحی پوست و دهان، متورم شدن لب، زبان و گلو، اسهال و استفراغ.

•      علائم مسمومیت در حیوانات: نارسایی کلیوی و در بعضی از مواقع اگر شدت مسمومیت زیاد باشد به مرگ ختم می شود، سوزش و خفگی، متورم شدن زبان و دهان، مشکلات تنفسی و اختلالات معده.


دیفن باخیا: دیفن باخیا با برگ های جذاب و پهن نظر هر بیننده را جذب می کند، جالب است بدانید این گیاه به عصای بی عقلی معروف می باشد به این دلیل که سم خالص بوده و در صورت بلعیده شدن اگر شدت مسمومیت بالا باشد، ممکن است فرد قدرت تکلم خود را از دست بدهد.البته گیاه دیفن باخیا قدرت تصفیه کنندگی بالایی داشته و همچنین در دکوراسیون گل و گیاهان آپارتمانی نقش بسیار پررنگی دارد، به همین دلیل استفاده از آن عمومیت دارد. عنصر خطرناک در این گیاه زینتی بلورهای سمی اگزالات هستند، در محیط هایی که کودکان زیر 4 سال وجود دارند توصیه اکید می شود که از نگهداری گیاه دیفن باخیا ممانعت به عمل آورید. بعد از هر سری آبیاری گیاه آب زیر گلدان آن را خالی نمایید و در صورت بروز علائم مسمومیت حتماً به درمانگاه مراجعه نمایید.

•      علائم مسمومیت: افزایش ترشح بزاق، سوزش و تورم همچنین بی حسی گلو، درد شدید در ناحیه دهان.


خرزهره: از خرزهره به دلیل رشد بالا و زیبایی گل های آن به طور گسترده در آپارتمان ها استفاده می شود، اما باید بدانید که تمام قسمت های این گیاه سمی بوده و شدت سمی بودن آن نیز بسیار بالا است، عنصر خطرناک این گیاه گلیکوزید است. هنگام هرس نمودن خرزهره از دستکش استفاده نمایید زیرا ممکن است شیره آن حساسیت های پوستی را به دنبال داشته باشد، همچنین مراقب باشید که بعد از هرس آن قسمت های جدا شده در دسترس حیوانات و یا خردسالان قرار نگیرد. به طور کلی توصیه می شود از بوییدن و یا تماس گل های خرزهره خودداری نمایید.

•      علائم مسمومیت در انسان: افزایش بزاق به صورت بیش از حد، استفراغ و سرگیجه، نامرتب شدن ضربان قلب.

•      علائم مسمومیت در حیوانات: احساس سرمای بیش از اندازه.


گیاهان سمی


آگلونما: از این گیاه زیبا ممکن است برای زیباسازی محیط مورد نظر خود استفاده کنید، زیرا دارای مقاومت بالایی می باشد و قدرت تصفیه کنندگی خوبی نیز دارد. اما باید بدانید که شیره گیاه آگلونما سمی بوده لذا هنگام هرس کردن یا جابجایی گیاه مراقب باشید که شیره با پوست شما ارتباط نداشته باشد، از طرفی آن را در دسترس حیوانات و خردسالان قرار ندهید.

•      علائم مسمومیت: در صورت بلعیده شدن آن علائم گوارشی بروز می کند، اسهال و استفراغ، التهابات پوستی، تهوع.


فیکوس الاستیکا: این گیاه زیبا و جذاب که دارای برگ های چرمی می باشد نگهداری آسان و شیره سمی دارد، لذا از تماس آن با پوست ممانعت به عمل آورید.

•      علائم مسمومیت: اسهال و استفراغ و در صورت بلعیده شدن علائم گوارش را به دنبال دارد.


از دیگر گیاهان آپارتمانی سمی می توان به مواردی مانند: فیلودندرون، سینگونیوم، لیلیوم، گیاه شویدی، گل نرگس، زاموفیلیا، اسپاتی فیلوم، آنتوریوم، سنبل، گل داوودی، شقایق، سیکاس رولوتا، مرجان فرفیون، کالادیوم، پاپیتال، گل شیپوری و غیره اشاره کرد. اثرات سمی گیاهان آپارتمانی معمولاً از طریق لمس، خوردن، بلعیدن و روش های این چنینی منتقل می شود.


روش های پیشگیری از مسمومیت توسط گیاهان سمی

●      بعد از هرس کردن گیاهان آپارتمانی بقایای آن ها را از دسترس حیوان و کودکان دور کنید.

●      هنگام جابجایی و یا قلمه گرفتن و همچنین هرس کردن گیاهان از دستکش استفاده نمایید و بعد از اتمام کار دستان خود را به خوبی بشویید.

●      هنگام بیرون رفتن از منزل به کودکان خود آموزش دهید که به گیاهان سمی دست نزنند و حیوانات را از نزدیک شدن به گیاه منع کنید.

●      بهتر است که در محیط منزل و یا محل کار گیاهان سمی که دارای گل ها و میوه های جذاب هستند استفاده نکنید و یا آنها را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

●      شناخت کافی نسبت به گیاهان آپارتمانی سمی پیدا کنید و همچنین آشنایی نسبی مربوط به علائم مسمومیت و روش درمان در زمان نگهداری از آنها داشته باشید.

محصولات مرتبط


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید