• انتشار : 1401/06/27
  • نویسنده : گُلاتور
  • 1155

اگر شما از آن دسته افراد هستید که علاقه به نگهداری گل ها و گیاهان زینتی دارید و به این کار مشغول اید، به احتمال زیاد با پژمرده شدن ناگهانی گیاهان مواجه شده اید. باید گفت که دلایل متفاوتی وجود دارد که در شوک وارده به گیاهان آپارتمانی و زینتی موثر می باشند، در ادامه به بررسی تک‌ تک آنها می‌ پردازیم.


شوکه شدن گیاه بعد از جابه جایی

به طور معمول هنگامی که گیاهان را از گلخانه خریداری می کنید و آن را به درون منزل و یا محل کار انتقال می‌ دهید، امکان دارد که بعد از گذشته مدت زمان کوتاهی علائم پژمردگی در گیاه نمایان شود و اگر به آن رسیدگی نشود احتمال از بین رفتن آن وجود دارد، به همین دلیل اکثر گیاهان بعد از انتقال از گلخانه به درون منزل از بین می رود. بنابراین بهتر است با علائم شوکه شدن گیاه بعد از جا به جای آشنا شده و مانع بروز این امر شوید.

زمانی که گیاه به دلیل جابه جایی دچار شوک شود برگ ها پیچیده و لوله می شوند و احتمال دارد که زرد شده و در نهایت از بین بروند. شما باید آبیاری به موقع برای آن انجام دهید یا آن را به منطقه ای که تشابه به منطقه اصلی آن داشته باشد انتقال دهید که علائم مربوطه برطرف می‌ شوند.


روش های جلوگیری از بروز شوک جابجایی:

1)      یکی از عواملی که در پژمردگی گیاه دخیل است، آسیب به ریشه آن است؛ لذا توجه کنید که هنگام تعویض گلدان و یا جابجایی با ریشه آن با ملایمت رفتار کنید و به آن آسیب وارد نکنید. زمانی که آن را به درون گلدان جدید منتقل می‌ کنید خاک اطراف ریشه را کنار نزنید و با همان خاک آن را درون گلدان جدید قرار دهید.

2)      از قطع کردن ریشه ها هنگام جابجایی گیاه ممانعت کنید، هر چقدر که گیاه ریشه بیشتری داشته باشد هنگام جابجایی احتمال سالم ماندن آن نیز بالاتر است.

3)      زمانی که گیاه را به درون گلدان جدید منتقل می کنید حتماً آبیاری عمیق جهت اطمینان کامل رسیدن آب به ریشه انجام دهید، یکی از دلایل پژمرده شدن گیاهان این است که آب کافی به ریشه نمی رسد. همه خاک اطراف ریشه را مرطوب نمایید و اجازه ندهید که گیاه به دلیل بی آبی شوکه شود.


شوکه شدن گیاهان


شوک دمایی گیاهان

یکی دیگر از علل از بین رفتن گیاهان شوک دمایی می باشد، اگر در فصل زمستان گیاه آپارتمانی در کنار وسایل گرمایشی و در فصل تابستان گیاه در نزدیک وسایل سرمایشی مانند کولر قرار بگیرد، دچار شوک دمایی می شود و احتمال از بین رفتن آن بسیار است؛ حتما توجه داشته باشید در فصول گرم و سرد، گیاهان در نزدیک وسایل گرمایشی و سرمایشی نباشند.


شوکه شدن گیاه به دلیل کمبود رطوبت

ممکن است شما از آن دسته افراد باشید که گل و گیاهان زینتی را در محل کار خود نگهداری می کنید و یا حتی در منزل خود گیاه زینتی داشته باشید، هنگام بیرون رفتن از منزل و یا محل کار به مدت بیش از چند روز حتماً برای رطوبت‌ رسانی و آبدهی گیاه خود راه‌ حلی بیندیشید. زیرا اگر گیاهان در مدتی که نیستید با تنش کم آبی مواجه شوند احتمال از بین رفتن آنها وجود دارد، حتی بعد از گذشت چند روز اقدام به آبیاری امکان دارد که به دلیل شوک وارده به ریشه گیاهان، گیاه به خوبی نتواند آب مورد نیاز خود را جذب کند و از بین برود.

یکی از کارهایی که می توانید هنگام بیرون رفتن طولانی مدت از خانه انجام دهید برای اینکه گیاه رطوبت مورد نیاز خود را جذب کند، این است که در کنار گیاهان و فضای بین آنها از مقداری آب در کاسه استفاده کنید که رطوبت آن در فضا پخش می شود و گیاهان آن را جذب می‌ کنند؛ حتی استفاده از سایر روش های تامین رطوبت گیاهان در خانه مانند ایجاد جزیره در زیر گلدان نیز رطوبت ریشه را تامین می‌ کند.


راه های درمان شوکه شدن گیاهان

1- استفاده از آسپرین

یکی از راه های مرسوم برای درمان شوکه شدن گیاهان آپارتمانی، استفاده از قرص آسپرین است؛ به این صورت که قرص را در مقداری آب حل کرده و سپس آن را بر روی خاک گلدان می ریزیم.

2- هرس کردن گیاه

با هرس کردن گیاهان، شما به روند تولید ریشه کمک می کنید، به این صورت که زمانی که از شاخ و برگ گیاهان آپارتمانی کاسته می‌ شود، گیاه بیشتر انرژی خود را صرف ریشه زایی می کند. به طور معمول اگر چند سال است که گیاهان زینتی را نگهداری می کنید بهتر است که در مواقع مناسب یک سوم آن را هرس نمایید.


درمان شوکه شدن گیاهان


3- مرطوب نگه داشتن خاک گلدان

احتمالا بعد از جابجایی و یا تعویض گلدان گیاهان دچار شوک جابجایی می شوند، لذا همواره توجه داشته باشید که خاک آن را مرطوب نگه دارید؛ اما مراقب باشید که گیاه را غرقاب نکنید، زهکشی آن را چک کنید که آب درون گلدان تجمع پیدا نکند.

4- استفاده از کود های ضد شوک مخصوص گیاهان

چنانچه گیاه شما دچار هر یک از عواملی که سبب شوکه شدن آن می شود، گردد می توانید با خرید کودهایی که مختص برطرف نمودن شوک وارد هستند مشکلش را رفع کنید.

5- آب قند

طی تحقیقات به عمل آمده و به گفته برخی از منابع ، زمانی که گیاه دچار شک می شود اگر از آب و قند برای آن استفاده کنیم امکان دارد که گیاه به حالت عادی خود برگردد؛ غلط یا صحیح بودن این مطلب زمان مشخص می‌ شود که این راه حل برای گیاه تست شود، اما لازم به ذکر است که این روش تنها برای بعضی از گیاهان جوابگو است.


نکات پایانی در درمان شوکه شدن گیاهان

به طور معمول تمامی گیاهان بعد از تعویض گلدان و یا قرار دادن آنها در بیرون از منزل دچار شوک دمایی، جابجایی و غیره می شوند ، اینکه چند روز اول اگر گیاه حالت عادی نداشته باشد طبیعی است ولی شما باید سعی کنید که شرایط را برای برطرف کردن شوک وارده فراهم نماید.

استفاده از راه حل های ذکر شده در بالا می‌ تواند به شما تا حدودی کمک کند اما به طور کلی هنگام تعویض گلدان باید از آسیب به ریشه ها ممانعت کنید، آبیاری کافی برای گیاه انجام دهید و زهکشی گلدان خود را حتماً بررسی کنید. از قرار دادن گیاهان در کنار وسایل سرمایشی و گرمایشی نیز اجتناب نمایید و اجازه ندهید که گیاه برای مدت طولانی خشکی را تجربه کند، بالاخص در گیاهانی که به کمبود آب حساس هستند.

محصولات مرتبط


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید