گلاتور ، گلادیاتور گل های خانه شما

تا ۱۰ درصد تخفیف کود های ریسمو با ضمانت

  • انتشار : دوشنبه 02 بهمن 1402
  • نویسنده : گلاتور
  • 1217

هزارپاها Millipeds یک نوع از بند پایان هستند که در تمامی نواحی بدن خود به جز سر دارای دو جفت پا می باشند، اکثر آن ها به طور معمول دارای بدنی دراز و استوانه ای شکل هستند اما برخی از آن ها شکل های مختلف دیگری دارند. تعداد بندهای بدن هزارپا در گونه های گوناگون آن متغیر است و از ۱۱ بند شروع شده و ممکن  است تا ۳۰۰ بند باشد، اما به طور معمول بدن این آفت بیش از ۲۰ بند دارد. تعداد پاهای این موجود بسیار کمتر از ۱۰۰۰ عدد است و یک جفت شاخک یا همان آنتن بر روی سر خود دارد به علاوه چشمان آن بسیار ریز و ساده است.

آفت های هزارپا دارای ویژگی های ظاهری متفاوتی نسبت به سایر گونه های خود هستند به علاوه اندازه آن ها نیز متغیر می باشد، به عنوان مثال کوچکترین گونه این آفت دارای اندازه ۲ میلی متری و بزرگترین نوع آن نیز اندازه ای حدود ۳۵ سانتی متر دارد. این آفت ها اغلب دارای رنگ سیاه و قهوه ای سوخته هستند اما برخی از انواع آن رنگی روشن تر دارند، بهتر است بدانید که برخی از گونه های هزارپا در بافت بدن خود دارای سیانور خود بوده و برخی دیگر دارای زیست تابی و رنگ هشدار هستند. هزارپاها معمولاً از محیط های روشن و خشک گریزانند و دوست دار مکان های مرطوب و تاریک اند به همین دلیل اغلب خود را در خاک، زیر سنگ ریزه ها و برگ های گیاهان مخفی می کنند. هزارپاها در رده آفت های خطرناک گل و گیاهان زینتی آپارتمانی قرار دارند چرا که در صورت دفع نشدن می توانند در کوتاه ترین زمان سلامت گیاهان را به طور چشمگیری به خطر بیندازند و حتی موجب مرگ آن ها شوند.


هزارپا بر روی چه گیاهانی به وجود می آید و چه اثری بر روی آن ها می گذارد؟

همانطور که گفته شد هزارپاها به دلیل علاقه به محیط های تاریک و مرطوب اغلب در خاک گلدان ها قایم می شوند و کمپوست های خاک را می خورند، اما با این وجود به دیگر قسمت های گیاهان نظیر ساقه و برگ ها نفوذ کرده و با سوراخ کردن این قسمت ها، از شیره آن ها تغذیه می نمایند. جالب است بدانید که برخی از گونه های هزارپایان از قارچ ها، کرم های خاکی، حشرات و حلزون ها تغذیه نموده و برخی دیگر که پوده خوار نام دارند بدون آسیب زدن به گیاهان، برگ های در حال پوسیدگی را می خورند، از این رو در فرایند تجزیه زیستی نقش بسزایی دارند. اما با این حال وجود هزارپا در میان گیاهان آپارتمانی خطرناک بوده و تهدید کننده سلامت آن هاست، به همین دلیل باید در صورت مشاهده سریعا دفع شود. این نوع آفت ها با توجه به ذائقه رطوبت پسند خود اغلب بر روی گیاهان زینتی آپارتمانی نظیر: پیچ اناری، سرخس، سوسن یک روزه، موگه، لوئی، فیلگوش، زنبق، یاسمن زرد، علف جوپای، گل میمون و علف هندی به وجود می آیند.


آفت هزارپا


روش پیشگیری از بروز هزارپا

برای جلوگیری از بروز هزارپا در گلدان باید همواره گیاهان خود را بررسی کنید و قسمت های آسیب دیده و یا به اصطلاح مرده آن ها را جدا کنید، چرا که این قسمت ها آفت هزارپا را به خود جذب می کند؛ به علاوه هرگونه وسیله اضافی و بلااستفاده ای که موجب پناه بردن این نوع آفت ها به زیر خود می شود را از گلدان جدا کنید. شایان ذکر است که از آبیاری بیش از حد‌ مورد نیاز گیاهان نیز خودداری کنید تا بستر ایجاد این نوع آفت ها فراهم نشود و در زمان انتخاب گلدان مناسب عامل زهکشی خوب را برای گل و گیاهان آپارتمانی خود در نظر بگیرید تا آب اضافی درون گلدان به راحتی تخلیه شود.

به طور کلی هزارپاها آفت های خطرناکی برای گیاهان هستند و سلامت آن ها را تهدید می کنند از این رو باید با استفاده از روش های گفته شده سریعا دفع شوند.


روش مقابله با آفت هزارپا

برای دفع و مقابله با هزارپا می توان به چندین روش عمل نمود که عبارتند از:

۱. یکی از بهترین روش هایی که با استفاده از آن می توان هزارپاها را دفع نمود، استفاده از خاک دیاتومه است. خاک دیاتومه از بقایای جلبک های تک سلولی به نام دیاتوم به وجود می آید و در بستر سایر مکان هایی که آب وجود دارد نظیر: دریاچه ها، رودخانه ها، دریاها، اقیانوس ها و غیره وجود دارد. این خاک دارای لبه های تیزی است که موجب آسیب رساندن به پوسته خارجی حشرات خزنده ای همچون هزارپا می گردد و بدن آنها را بی آب می سازد، از این رو سبب مرگ و از بین رفتن آنها می شود.

۲. یکی دیگر از روش های مقابله با انواع هزارپا استفاده از اسید بوریک است، اسید بوریک نیز همانند خاک دیاتومه دارای لبه های تیز میکروسکوپی است که به بدن این آفات صدمه وارد می کند و موجب کم آب شدن بدنشان و مرگ آن ها می شود.

۳. روش سومی که می توان برای مقابله با هزارپا از آن استفاده نمود، مصرف اسپری های شیمیایی نظیر: پروپوکسور، سیفلوترین، کرباریل، پیرترین و بندیوکارب است. این اسپری ها در صورت استفاده منظم موجب مرگ انواع هزارپا می شوند و برای همیشه گیاهان را از شر این نوع آفت ها خلاص می کنند. توجه داشته باشید که این اسپری باید به صورت مستقیم بر روی نقاط آلوده گیاه از جمله برگ ها، ساقه و خاک مورد استفاده قرار گیرند تا بتواند تمامی حشرات مخفی شده را از بین ببرد.

۴. روش چهارم مقابله با آفت های هزارپا استفاده از سم آفت کش است، سم و آفت کش را با مقدار آب درج شده بر روی بسته بندی ترکیب کنید و بر روی قسمت های گیاه از جمله برگ ها، ساقه و خاک بپاشید، پس از خشک شدن سم، گیاه را با آب ولرم بشویید. توجه داشته باشید که باید در ماه دو بار از سم آفت کش برای رفع کامل هزارپا استفاده شود.

۵. در صورتی که تعداد هزارپاهای حمله ور شده به گیاه آپارتمانی شما بیش از کنترل بود باید خاک گیاه را به طور کامل عوض نمود و گیاه را در گلدانی جدید با خاک تازه به صورت مجدد کاشت البته قبل از کاشت مجدد گیاه باید تمام قسمت های آن را بررسی کرده و از عدم وجود هزارپا اطمینان حاصل کنید.

نظرات کاربران

captcha

بازگشت

سایر مطالب