• انتشار : 1402/04/10
  • نویسنده : گلاتور
  • 319

خصوصیات گل و گیاهان هوازی

گیاهان هوازی از جمله گیاهانی هستند که ظاهری جالب و بی نظیری دارند و برخلاف سایر گیاهان مواد مورد نیاز خود را از خاک و آب نگرفته و تمام انرژی، رطوبت و مواد مغذی خود را از طریق هوا بدست می آورند. این گیاهان زینتی مانند سایر گل و گیاهان دارای ریشه هستند، اما از آن ها برای چسبیدن به سطوح مختلف و بسترهای مورد نظر خود مانند چوب، تخته سنگ و سایر سطوح استفاده می کنند. همین ویژگی ها و ظاهر متفاوت و همچنین نگهداری آسان باعث شده است که گیاهان هوازی در بین عموم، علاقه مندان بسیاری داشته باشند و به عنوان یکی از گیاهان زینتی محبوب و بسیار زیبا در فضای تراریوم، داخل صدف ها و بطری های شیشه ای در اکثر آپارتمان ها نگهداری و پرورش داده شوند.

این گیاهان اسرار آمیز و جذاب بومی مناطق جنوبی و مرکزی آمریکا و مکزیک بوده و در انواع بسیار زیاد و متفاوتی وجود دارند که برای دکوراسیون گل و گیاهان آپارتمانی انتخاب ایده آلی هستند. گل و گیاهان هوازی به دو دسته ی گلدار و بدون گل تقسیم بندی می شوند که اکثر آنها دارای برگ های باریک، بلند و مثلثی بوده و همچنین گل هایی به شکل قیف مانند و لوله ای تولید می کنند.


دمای مناسب نگهداری گل و گیاهان هوازی 

از آنجایی که خاستگاه گیاهان هوازی مناطق استوایی و گرم بوده است، بنابراین مناسبترین دما برای نگهداری آن ها دمای تقریبی بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد. توصیه می شود از قرار دادن این گیاهان زیبا در مکان های سرد مانند کنار دریچه های کولر و سایر قسمت های سرد منازل خودداری کنید، چرا که سرما و دمای پایین منجر به نابودی آن ها می شود. از نکات کلیدی و بسیار مهم دیگر در نگهداری از گل و گیاهان هوازی که باید به آن توجه نمود این است که به هیچ عنوان آنها را در محیط های کاملا بسته مانند شیشه های دربسته و بدون تهویه ی مناسب قرار ندهید، زیرا در صورت نبود جریان مناسب هوا این گیاهان زینتی شادابی خود را از دست داده و به مرور زمان از بین می روند.


نور مورد نیاز گل و گیاهان هوازی 

گیاهان هوازی با توجه به علاقه ی فراوانی که به روشنایی و نور دارند محیط هایی که نور را به شکل غیر مستقیم دریافت می کند، می پسندند و در مکان های آفتابی و پر نور رشد دو چندانی دارند. توصیه می شود از قرار دادن این گیاهان در معرض مستقیم نور خورشید اجتناب کنید چرا که موجب سوختگی آنها می شود. بنابراین بهترین محل نگهداری گل و گیاهان هوازی مانند بسیاری از گیاهان گلدار در پشت پنجره های شرقی و جنوبی است که در روشنایی کامل و بدون نور مستقیم می باشند.


گل و گیاهان هوازی


تکثیر و تغذیه گل و گیاهان هوازی چگونه است؟

تکثیر و ازدیاد گل و گیاهان هوازی به طور کلی از طریق پاجوش صورت می گیرد، به شکلی که پاجوش های تولید شده را از گیاه مادر جدا کرده و جداگانه پرورش داده می شوند. بهترین زمان برای تکثیر گیاهان هوازی در فصل بهار است. 

برای تغذیه ی مصنوعی و تقویت گل یا گیاهان هوازی می توان کود دهی آنها را در فصول بهار و تابستان انجام داد که توصیه می شود، از انواع کود های نیتروژن دار یا کودهای مخصوص گل و گیاهان آپارتمانی است استفاده شود. بهتر است کوددهی گیاهان هوازی به صورت مایع بر روی این گل و گیاهان زینتی به صورت ماهانه اسپری شود. لازم به ذکر است که از کود دهی بیش از حد این گیاهان خودداری کنید چرا که گیاهان هوازی به طور کلی دیر رشد هستند و نیاز به دریافت کود فراوانی ندارند.


انواع گل و گیاهان هوازی

همانطور که قبلا بیان شد گل و گیاهان هوازی انواع گوناگون و مختلفی دارند به این ترتیب در این مقاله می توان یکی از شناخته شده ترین و معروفترین آن ها به نام تیلاندسیا یا تیلاندزیا را معرفی کرد. این گیاه هوازی شگفت انگیز و زیبا جزء گیاهان همیشه سبز و از خانواده آناناسیان می باشد؛ تیلاندسیا دارای گونه های متعددیست و به صورت اپی فیت بوده که بر روی گیاهان و سطوح مختلف رشد می کند. این گیاه هوازی بومی مناطق استوایی و گرم است و در انواع رطوبت دوست و خشکی زی تقسیم بندی می شوند. در ادامه به برخی از انواع تیلاندسیا اشاره خواهد شد:


•    تیلاندسیا سیانا 

این گل هوازی در اندازه های متعددی وجود دارد و معمولا به عنوان گیاه پر صورتی از آن یاد می شود چرا که دارای یک گل پر مانند و صورتی رنگ است. تیلاندزیا سیانا دارای یک ویژگی جالب است که هم قابلیت رشد در خاک را دارد و هم می تواند به صورت هوازی زندگی کند. از نکات قابل توجه دیگر این است که این گیاه هوازی گلدهی فراوانی ندارد و به ندرت به گل می نشیند و همچنین گل تولید شده هم طول عمر زیادی نداشته و بعد از چند روز از بین می رود.


•    تیلاندسیا یوسنوئید یا خزه اسپانیایی: 

خزه اسپانیایی گیاهی رونده با برگ های سبز می باشد که دارای عطر و بوی مطبوعی است، ظاهر و فرم آن با سایر گونه های تیلاندسیا متفاوت است؛ این گیاه هوازی گل هایی خاکستری و یا بدون رنگ تولید می کند. خزه اسپانیایی که یکی از رایج ترین گلهای هوازی به شکل گیاهان آویز در منازل می باشد، ساقه هایی دارد که میتواند بر روی سطوح مختلف پخش شود و به رشد خود ادامه دهد.


خصوصیات گل و گیاهان هوازی


•    تیلاندسیا بالبوسا 

این گیاه هوازی دارای ریشه های غده مانند و برگ های ظریف باریک و پیچشی می باشد، گیاه بالبوسا شکوفه و گل هایی به رنگ ارغوانی تولید می کند. لازم به ذکر است که گیاه مذکور در محیط هایی با نور کم هم رشد می کند و میتوان آن را در لیست گیاهان آپارتمانی سایه دوست قرار داد.


•    تیلاندزیا آرانتوس 

آرانتوس دارای برگ های سبز روشن و نوک تیز و گل هایی به رنگ صورتی و آبی می باشد، این گیاه هوازی در مقایسه با سایر گونه های تیلاندزیا سریع تر رشد کرده و اندازه بزرگتری نیز دارد.


•    تیلاندسیا ماکسیما 

این گونه از انواع تیلاندسیا مقاومت بالاتری نسبت به سایر گونه ها به نور و تابش مستقیم خورشید دارد. تیلاندسیا ماکسیما توانایی تولید گل های متعدد در یک زمان را داشته و همچنین برگ های مرکزی آن قبل از به گل نشستن به رنگ قرمز مرجانی دیده می شوند و در نهایت گل هایی به رنگ ارغوانی و بنفش تولید می کند.


•    تیلاندسیا پشمکی 

تیلاندسیای پشمکی به دلیل تولید شکوفه های پشمک مانند به این نام شناخته شده است. این گیاه هوازی دو رگه بوده و از پیوند دو نوع تیلاندسیا به وجود آمده است که گل های ارغوانی زیبایی تولید می کند و دارای برگ های تیز و باریکی می باشد.

محصولات مرتبط


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید