• انتشار : 1402/03/31
  • نویسنده : گلاتور
  • 294

وجود گل و گیاه در منزل سبب ایجاد حس نشاط و شادابی در افراد ساکن می شود که همین امر موجب دور نمودن غم و اندوه از انسان می گردد، چرا که تماشای گل و گیاهان حالت روحی نامتعادل را به حالت اولیه یا همان طبیعی تبدیل می کند. وجود گل و گیاه علاوه بر تاثیرات مثبت بر روی روح و روان می تواند هوای جاری در منزل را تصفیه نموده و موجب تنفس بهتر و سالمتر افراد شود. اما بیشتر مردم به دلیل دیگری به سراغ خرید گل و گباه آپارتمانی می روند و آن هم تاثیر آنها در دکوراسیون منزل و افزودن زیبایی به بخش های مختلفش می باشد.


تاثیر گل و گیاه در دکوراسیون منزل

انتخاب گل و گیاهان زینتی برای منزل و محل کار باعث تغییر و زیبایی دکوراسیون محیط می شود که تکنیکی مهم برای طراحی دکوراسیون منزل به حساب می آید. مهم ترین فواید گل و گیاه برای دکوراسیون خانه عبارتند از:

•      ایجاد نقطه کانونی در دکوراسیون منزل

اکثر گیاهان بزرگ برای پوشاندن نقصی در منزل استفاده می شوند چرا که توجه افراد را به خود جلب می کنند به همین دلیل اکثر اوقات برای دکوراسیون منزل از گیاهان بزرگی همچون فیکوس و نخل ها استفاده می شود. قرار دادن گل و گیاه در نقطه ای خاص از منزل را نقطه کانونی می گویند که به دلایل مختلفی از جمله: پر کردن فضای خالی کنار مبل و نشیمن، پر کردن قفسه خالی غرفه و کتابخانه، تزیین آشپزخانه و میز غذاخوری، پوشاندن تجهیزات الکتریکی، پر کردن کف اتاق پذیرایی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال برای پر کردن فضای خالی کنار مبل گیاهانی با طول ۹۰ تا ۲۲۰ سانتی متری و برای تزئین میز ناهار خوری گیاهانی کوچک مناسب هستند.


•      کاهش صداهای مضر و آلودگی های صوتی

از آنجایی که گل و گیاهان جزء عناصر طبیعی به شمار می آیند پس می توانند صداها مضر را کاهش دهند چرا که عناصر طبیعی در کاهش آلودگی های صوتی موثرند. گیاهان بسیاری همچون شفلرا آربوریکلا، فیلودندرون های قلبی، نخل دراسنا، فیکوس، اسپاتی فیلوم و غیره صداهایی با فرکانس بالا را به خوبی جذب خود می کنند و از پیچیدن صدا در منزل جلوگیری می کنند.


•      پاکسازی و از بین بردن آلودگی هوا

یکی دیگر از فواید گیاهان برای منزل، پاکسازی هواست که سبب بهبود احساس شخص نسبت به محیط زندگی اش می شود. تاثیر گیاهان در تصفیه هوای منزل موجب جذب گازها و مواد مضر شیمیایی همچون فرمالدهید، مونوکسید کربن و بنزن گشته و آنان را تبدیل به موادی مفید برای خود می کنند که همین امر باعث کاهش بیماری های ریوی می شود؛ به علاوه گیاهان با تولید رطوبت، دمای خانه را نیز معتدل می سازند.


•      افزایش دادن عمق محیط

یکی از تاثیرات گل و گیاهان در دکوراسیون منزل عمق بخشی به فضای داخلی می باشد. فضاهای بسیاری همچون لابی آپارتمان ها و هتل ها بسیار بزرگ هستند در صورت تهی بودن از گل و گیاه ناخوشایند به نظر می رسند، چرا که گیاهان با قرارگیری در این فضاها سبب کوچک تر نشان دادن آنها می گردند و زیبایی خاصی به محیط اطراف می بخشند.


تاثیر گل و گیاه در دکوراسیون منزل


•      جدا نمودن قسمت های مختلف منزل از یکدیگر

یکی دیگر از تاثیرات وجود گل و گیاه در دکوراسیون منزل جدا نمودن‌ قسمت های مختلف فضای داخلی محیط از یکدیگر است، به طور مثال شما می توانید برای جدا کردن فضاهای خصوصی از فضاهای بزرگ مانند ناهارخوری در سالن پذیرایی از چند گیاه زینتی استفاده کنید.


•      کاهش ارتفاع بصری سقف با گیاهان

استفاده از گل و گیاه در منزل هایی که ارتفاع سقف آنها بیش از حد معمول است موجب کوتاه تر نشان دادن سقف، ایجاد خطای دید و دلپذیر و زیبا نمودن فضای خانه می گردد؛ برای این منظور میتوان از درختچه های زیبای آپارتمانی استفاده کرد.


•      افزودن رنگ به دکوراسیون داخلی منزل:

گیاهانی که دارای طیف رنگی سبز تیره و سبز لیمویی هستند، می توانند به محیط اطراف خود رنگ ببخشند به علاوه گیاهانی که دارای برگ هایی به رنگ نقره ای، سفید، قرمز، بنفش، نارنجی، زرد و صورتی هستند علاوه بر زیبا نمودن و رنگ و روح بخشیدن به فضای خانه، فضا را آرامش بخش ساخته، حس طراوت و سرزندگی را افزایش داده، حال روحی را بهبود بخشنده و انرژی مثبت ایجاد می کنند.


•      قاب نمودن منظره مورد نظر و دلخواه

یکی دیگر از حسن های وجود گیاهان برای دکوراسیون منزل، قاب نمودن یک منظره دلخواه است که سبب پرت کردن حواس بیننده به خود و جلب توجه می شود. برای قاب کردن منظره توسط گیاهان باید ابتدا یک مکان را انتخاب کنید نظیر دو طرف درب ورودی، دو طرف پله ها و غیره، سپس دو گیاه مشابه همچون انواع نخل، دراسنا پرچمی، سانسوریا را در دو طرف مکان انتخاب شده قرار دهید.


•      دور نگه داشتن حشرات توسط گیاهان

یکی دیگر از فواید نگهداری گیاهان زینتی در منزل دور نگه داشتن حشرات است، چرا که برخی از گیاهان همچون اسطوخودوس و نعناع به دلیل داشتن بویی تند و قوی حشراتی همچون مگس، مورچه، عنکبوت، شب پره، کک و پشه را از خود دور می کنند که این یک مزیت مهم محسوب می شود.


تاثیر گیاهان در دکوراسیون منزل


انواع گیاهان برای تزیین دکوراسیون منزل

✔      کاکتوس:

کاکتوس ها گیاهانی خار دار هستند که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده و در مکان های خشک و نیمه خشک، با نور کم و غیر مستقیم، رشد می کنند و در عین حال زیبایی خاصی به دکوراسیون منزل می بخشند.

✔      آگلونما:

این گل دارای برگ های انبوه سبز رنگ بسیار زیباییست که نسبت به کم آبی مقاوم بوده و در نور غیر مستقیم و کم رشد می کند. گیاه آگلونما دارای انواع مختلفی بوده که همه آنها دارای برگهایی به رنگ سبز خاص و طرحدار می باشند که به دکوراسیون داخلی منازل نمای خاصی اضافه می کنند.


✔      آلوئه ورا:

آلوئه ورا گیاهی با برگ های بلند و مقاوم است که نور دوست بوده و در مکان مرطوب رشد می کند، این گیاه علاوه بر افزودن زیبایی به دکوراسیون، دارای خاصیت درمانی نیز می باشد و زخم و سوختگی را به خوبی درمان می کند.

✔      بامبو:

بامبو جزء آن دسته از گیاهان سرسبز مقاوم است که برای رشد خود به آبیاری و نور کم نیازمند است و گزینه بسیار مناسب برای هر بخش از دکوراسیون داخلی منزل و محل کار می باشد.

✔      نخل:

نخل ها دارای گونه های بسیاری هستند که برخی از آنها برگ های شانه ای و برخی دیگر برگ های پهن و پنجه ای دارند، این گیاهان بسیار مقاوم هستند که در نور کم و غیر مستقیم و آبیاری متوسط، رشد می کنند.

✔      سانسوریا:

سانسوریا دارای برگ های خطی، پهن و بلند است که در نواحی خشک، نیمه خشک، پر نور و کم نور رشد می نماید و از مقاومت نسبتاً بالایی برخوردار است. به علاوه سانسوریا در جذب آلودگی های موجود در محیط اطراف خود نقش به سزایی داشته و هوای منزل را پاکیزه می کند.

✔      کالانکوئه:

کالانکوئه که در ناحیه گرم و خشک، آن هم با نور غیر مستقیم رشد می کند، دارای گل های رنگارنگ زیبایی است که در زیبایی بخشی به محیط نقش به سزایی دارد.

✔      فیکوس:

این گیاه دارای شاخه های قوی، برگ های بسیار زیبا و سرسبزی است که با نور کم و غیر مستقیم رشد می کند به علاوه هوای محیط خود را نیز به خوبی پاکسازی می نماید.

محصولات مرتبط


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید