• انتشار : 1401/09/09
  • نویسنده : گُلاتور
  • 635

یکی از مسائلی که همگی با آن روبرو هستیم این است که در هنگام مسافرت نگهداری از گیاهان آپارتمانی برایمان مشکل می شود؛ بدین صورت که بعضی از گیاهان که نسبت به کم آبی و خشکی حساس هستند، امکان دارد در طی مسافرت از بین بروند. لذا باید از راه های گوناگون جهت تامین نیاز آبی گیاهان استفاده کرد که سلامت آنها به هم نخورد، در ادامه با ما همراه باشید که به بررسی بیشتر راه های آبیاری گیاهان در هنگام مسافرت بپردازیم.


روش های آبیاری گیاهان در مسافرت

1- بطری آب برای آبیاری گیاهان در طول مسافرت

در روش اول شما به یک بطری خالی احتیاج دارید، به این صورت که درون آن آب می ریزید و سپس به صورت وارونه آن را در خاک قرار می دهید؛ همچنین باید درب بطری مقدار کمی شل باشد که آب به صورت قطره چکانی درون خاک ریخته شود. اگر بخواهید می توانید این کار را برای گیاهان گلدانی نیز که درون حیاط و یا بالکن قرار دارند انجام دهید؛ همچنین جهت دیزاین کردن آن می توانید بطری ها را رنگ آمیزی کرده تا جلوه زیباتری داشته باشند.


2- ظرف آب و حوله برای رطوبت رسانی در زمان مسافرت

یکی از روش های کاربردی برای گیاهانی که شرایط رطوبتی بالا و جنگلی را می پسندند و به نور کم مقاوم هستند این است که درون وان حمام مقداری آب بریزید و حوله ها را نیز درون آن قرار دهید تا رطوبت را به خود جذب کند و سپس گلدان ها را روی حوله ها قرار دهید. به این صورت گلدان از طریق ریشه به راحتی می‌ تواند رطوبت مورد نیاز خود را از حوله ها جذب کند. در این روش که برای تامین رطوبت گیاه در خانه نیز مناسب می باشد، حتماً توجه نمایید که انتهای گلدان دارای سوراخ باشد که رطوبت را جذب نماید، اگر گیاهانی را در این شرایط قرار دهید تا یک هفته می توانند از رطوبت ایجاد شده استفاده کنند.


روش های آبیاری گیاهان در مسافرت


3- روش گلخانه ای برای آبیاری گیاهان در مسافرت

در روش ایجاد گلخانه پلاستیکی، ابتدا گلدان را در جایی که نور غیر مستقیم و متوسط دریافت نماید قرار دهید و سپس چهار عدد چوب درون خاک در نزدیکی لبه گلدان فرو کرده و پلاستیک را مانند گلخانه در اطراف چوب ها و روی گلدان تنظیم کنید. بهتر است که پلاستیک با گیاه در ارتباط نباشد و در انتها تمام پلاستیک را از زیر گلدان جمع نمایید تا جریان باد و غیره به آنها آسیب نرساند. چند نکته ضروری که باید در هنگام استفاده از این روش دقت کنید:

•         روی پلاستیک چند سوراخ کوچک ایجاد نمایید تا گیاه برای تنفس با مشکل مواجه نشود.

•         روش گفته شده برای آبیاری ساکولنت ها و کاکتوس ها در زمان مسافرت مناسب نیست.

•         از قرار دادن گلخانه پلاستیکی در معرض نور مستقیم اجتناب نمایید، زیرا سبب از بین رفتن گیاه می شود.

•         ماهیت این روش این است که آب موجود در خاک که بخار می‌ شود پس از برخورد به دیواره پلاستیکی دوباره به صورت قطره ای در پای گلدان ریخته می شود، بنابراین باید پیش از انجام آن گیاه را آبیاری نمایید.


4- ساخت جزیره برای آبیاری گیاهان در زمان مسافرت

در روش ساخت جزیره باید از گلدانی که انتهای آن چند سوراخ دارد استفاده کنید، درون زیر گلدانی یا ظرفی بزرگتر مقداری آب بریزید و مقداری سنگ و یا شن خیلی درشت قرار دهید، سپس گلدان را روی آنها قرار دهید به صورتی که انتهای گلدان با آب تماس مستقیم نداشته باشد، زیرا در صورت تماس مستقیم ریشه گیاه پوسیده می شود. در این روش گلدان مانند جزیره می‌ تواند رطوبت مورد نیاز ریشه را از طریق آب و سنگریزه های موجود تامین کند، توجه نمایید که اگر گیاه شما نسبت به کم آبی حساس است استفاده از این روش توصیه نمی شود؛ بلکه برای مسافرت های دو الی سه روزه و گیاهانی مانند کاکتوس ها و ساکولنت ها کاربردی است.


5- ایجاد روش سایه برای رطوبت رسانی در زمان مسافرت

اگر گلدان های خود را در کنار همدیگر و در جای مناسب مثل سایه یا نیم سایه قرار دهید و همچنین یک چادر که رنگ آن روشن باشد روی همگی آنها بکشید تا چند روز دیگر نیاز به آبیاری ندارند؛ به این دلیل که اگر گلدان ها در کنار همدیگر قرار گیرند رطوبت تبخیر شده را به یکدیگر انتقال می دهند و همچنین چادر نیز مانع از تبخیر آب می‌ شود.


 آبیاری گیاهان در مسافرت


6- فیتیله گذاری

فیتیله گذاری از روش هاییست که به صورت طولانی مدت برای آبیاری گیاهان در مسافرت می توان از آن استفاده نمود. برای استفاده از این روش باید مقداری کاموا یا نخ پنبه تهیه نمایید که بتواند رطوبت را به خوبی جذب کند و همچنین یک مخزن آب باید تهیه شود که هرچقدر مخزن بزرگ تر و براق تر باشد زمان استفاده از آن طولانی‌ تر می‌ شود. نخ کاموا را درون مخزن قرار داده و یک سر دیگر را درون خاک گلدان فرو نمایید از یک مداد و یا یک چوب نیز می توانید استفاده کنید بدین صورت که نخ کاموا را به دور مداد یا چوب بپیچید و آن را درون گلدان قرار دهید. در این روش می‌ توان از چند گلدان به صورت همزمان استفاده کرد و آنها را توسط نخ ها به مخزن آب وصل نمود. فیتیله گذاری برای گیاهانی که به آبیاری سه بار در هفته نیاز دارند مانند گیاه پاپیتال کاربردی می باشد و بسته به اندازه مخزن یک تا سه هفته می‌ تواند رطوبت گیاهان شما را تامین کند.


7- بطری آب سوراخ برای آبیاری گیاه در مسافرت

این روش قادر است تا چهار روز آب مورد نیاز گیاهانتان را فراهم نماید. شما با استفاده از بطری آب که چند سوراخ ریز در اطراف و زیر بطری ایجاد کرده اید و آن را درون خاک گلدان قرار می دهید به گیاهانتان در طول مسافرت کوتاه مدت آبرسانی می کنید. بهتر است ابتدا گلدان را آبیاری نمایید تا نیاز آبی آن به صورت کامل برطرف شود و سپس بطری قرار گرفته در خاک را نیز از آب پر کرده و درب آن را ببندید که رطوبت تبخیر نشود؛ در این روش دهانه بطری باید بیرون باشد. روش نامبرده بسیار کم هزینه و کارآمد بوده و برای گیاهان بیرون از منزل و سایر گیاهان آپارتمانی نیز کارآمد است.


نکاتی برای آبیاری گیاهان در زمان مسافرت

چنانچه شما مدام در رفت و آمد و مسافرت هستید توصیه می شود از گیاهانی استفاده نمایید که نیاز آبی آنها نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی کمتر است، مانند: ساکولنت ها، کاکتوس ها، پتوس، بامبو، ارکیده، برگ قاشقی، اسپاتی فیلوم و گیاهان هوازی. اما با این حال اگر بعد از مسافرت متوجه شدید که گیاهان شما پژمرده شده اند آنها را به مدت نیم ساعت درون تشت آب قرار دهید تا به آرامی رطوبت مورد نیاز خود را از زیر گلدان جذب نمایند.

محصولات مرتبط


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید